HønenHønenBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-6-20

Hønen Tilmeldt: jan 2013
Emner: 9
Svar: 124
Fotoserier: 2
Fotoalbum: 1

RAW konvertering og redigering

Jeg er efterhånden blevet overtalt til at skyde i RAW og redigere. I nogen tilfælde

Men hvilket program skal jeg lige anskaffe til at se billederne igennem og redigere dem i? Jeg har faktisk ikke engang tjek på om der fulgte noget begynderhalløj med mit Sonykamera.
Lightroom lyder jo optimalt. Og godt nok har jeg rigelig overskud på kontoen, men min nærrighed sætter altså en grænse. Godt nok er foto en interesse, men jeg vil ikke bruge så mange penge på et program lige nu. Hvad skal jeg så anskaffe? Og hvad fungerer bare?
Jeg har absolut ingen erfaring inden for at skyde i RAW, men jeg er villigt til at sætte mig ind i det, give det en masse forsøg og lege med det.

Gå til sidste svar »

Svar til: RAW konvertering og redigering

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    6 år siden

Hent det gratis Fast Stone. Det er bare at google det. Til den hurtige og nemme redigering er der bare ingen vej uden om Lightroom. Det kan anskaffes til lidt under 1000kr mener jeg. Jeg kender ikke andre programmer der er så nemme at bruge og har de muligheder samlet på et sted. Køb det, du vil aldrig fortryde det.

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    6 år siden

Lightroom virker fantastisk, og jeg vil sikkert ikke fortryde købet. Når jeg har glemt at jeg har brugt penge på det. Lige pt. står det lidt højere prioriteret at få min hestehobby ordentlig i gang igen.
    Er det egentlig muligt at hente Lightroom ned til en ny computer hvis min nuværende dør? Det virker ret relevant når det er så dyrt.

Jeg vil lige tage et kik på Fast Stone.

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    6 år siden

Det ved jeg ikke, jeg bestilte Lightroom på en DVD skive i stedet for at downloade den.

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    Videoer: 1
    6 år siden

Jeg bruger noget der hedder DxO Optics pro. Det er lige nu på tilbud til 99€ (740kr)

https://shop.dxo.com/login.php?CountryShow=International
    (En DVD koster 11.90€ ekstra)

Jeg fik det anbefalet da jeg købte mit Sony kamera, men Lightroom fejler helt sikkert heller ikke noget, og det er nok nemmere at finde hjælp til da det er lidt mere brugt

Men har du købt dit Sony kamera fra nyt burde der være en skive med, der kan håndtere RAW.. Det har der i hvert fald været ved begge mine Sony'er :P

• Ricardas Z Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 6
    6 år siden

Lightroom frem for alt

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    6 år siden

Jeg kikker lige lidt på sjums' link og i min kasse til kameraet.

Nok får jeg meget i SU, men jeg må indrømme at jeg altså bliver nødt til at prioritere når jeg er under uddannelse og gerne vil have to dyre hobbyer op at køre. Så de helt dyre programmer skal jeg lige tænke lidt over inden jeg smider penge ud efter dem.

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    Videoer: 1
    6 år siden

Men jeg tror godt det er muligt at skaffe gratis software til raw konvertering

Måske GIMP har et Raw plug in?

Svar til: RAW konvertering og redigering

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...