Benita RBenita RBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-2-23

Benita R Tilmeldt: feb 2013
Emne: 1
Svar: 7
Fotoserier: 1
Fotoalbum: 2

Fotograf til barnedåb! Hjælp

Jeg skal fotografere til en barnedåb i slutningen af marts. Men jeg må indrømme jeg er noget nervøs for indstillinger. Det er jo ikke billeder der kan tages om! Og er slet ikke vandt til den slags fotografering.

Nogen der har et tip til brug af indstillinger bl.a. I kirken og fokusering. Har haft lidt svært ved at få fokus på helfigursbilleder.
Jeg har desværre ikke nogen blitz til rådighed så håber mine lysstyrke objektiver kan hjælpe mig uden de bliver "for bløde"

Håber nogle fotogenier kan hjælpe

Kamera:
Canon eos 7D

Objektiver:
Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Gå til sidste svar »

Svar til: Fotograf til barnedåb! Hjælp

• Photographed By Rosenqvist Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 3
    Svar: 12
    Fotoserier: 16
    7 år siden

Hej

Jeg har lige taget billeder til min fætters søn barnedåb, jeg har et Canon EOS 500D

& har brugt objektiv Canon Zoom Lens 28 - 80mm f/2,8 L Ultrasonic. inde i kirken, vi måtte tage mens de gik ind og når de gik ud samt efter det var overstået.

Jeg lavede nogle test billede med begge mine objektiver men fandt hurtigt ud af at Objektiv Canon Zoom Lens 70 - 200mm f/2,8 L IS USM.
    Kom alt alt for hurtigt tæt på at det vil jeg klart fra råde, i hvert fald hvis du må tage billeder mens de går ind og ud

Laver et link til nogle af de billeder jeg har taget & skal lige siges at de bille have billederne sådan som de er taget.

http://www.facebook.com/#!/media/set/?set=a.530469566993791.118698.505812862792795&type=3

Du er self velkommen til at spørger hvis der er mere du vil vide

VH

Rosenqvist

• ***Rene*** Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 113
    Fotoserier: 5
    7 år siden

Hvis kirken nu er åben normalt, så prøv at besøge den inden du skal tage barnedåben, så får du hurtigt et indtryk af lyset og ikke mindst hvilket objektiv der skal tages i brug, og ikke mindst, så kan du tjekke ud hvilke steder du evt. skal tage billeder fra

Der kan skrives nok så mange indstillinger, men lyset er jo forskelligt fra kirke til kirke

• Benita R Tilmeldt: feb 2013
    7 år siden

Tak for jeres kommentar begge to! har også tænkt mig at besøge kirken inden

Rosenqvist, kan desværre ikke åbne linket :/ - den går bare på facebook.

• ***Rene*** Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 113
    Fotoserier: 5
    7 år siden

Jeg har ingen problemer med at åbne linket.

7 år siden

Det spøjst!

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    7 år siden

Jeg ville gå efter din 50 1,4 i kirken, der er som regel ikke det bedste lys sådan et sted.
    Som Rene skriver, så besøg kirken så du ikke bliver overrasket over hvordan den ser, og du finder ret hurtigt ud af om lyset er godt eller skidt at arbejde med. Tag dine objektiver med, og tag lidt billeder derinde, med forskellige indstillinger, høj ISO, stor åbning, lukketid osv osv og se hvad der er bedst. Hvis du kan så prøv at ramme nogenlunde samme tidspunkt som dåben skal foregå, så har du igen et indblik i lyset. (jeg bruger den metode når jeg har taget bryllupsbilleder for folk)
    Du får formegentlig kun lov til at tage billeder når de går ind og når de går ud, da jeg ikke har hørt om mange præster der tillader at der tages billeder under selve akten.

Stil dig evt så langt oppe i kirken som muligt, så du kan få så meget med, men ikke så tæt på at du ikke kan få helfigur. Du har jo muligheden for at croppe ok med de 18Mpix som du har at gøre godt med i dit 7D og så vidt jeg husker har den også en fornuftig ISO performance

Tror du skal forvente en ISO på en 1200-3200, og husk ikke en for lang lukketid, for at undgå sandsynligheden for rystede billeder.

Håber du kan bruge det.

• Mark G Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 1
    Fotoalbum: 1
    7 år siden

Jeg synes det er utroligt at du har brugt så mange penge på udstyr og så ved du ikke hvordan du skal bruge det.

7 år siden

Det ved jeg sagtens... Jeg har bare gået op i hestefotografering istedet

• Photographed By Rosenqvist Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 3
    Svar: 12
    Fotoserier: 16
    7 år siden

Kan kan altid lærer noget nyt, jeg kender heller ikke mit udstyr 100% alle steder så det er vel derfor man deler sine erfaringer

• Peter H Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 9
    Fotoserier: 2
    Videoer: 1
    7 år siden

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
    Canon EF 50mm f/1.4 USM

Dem tager du med og lader det sidste blive hjemme. AV kan du bruge, og så pumper du bare ISO'en op indtil du ca. har 1/250 i lukke tid, det er nok til at kunne håndholde kameraet uden at det går helt i vasken. Prøv dig frem og kig på dit histogram, det skal nok fortælle dig om din eksponering er iorden

Da jeg ikke går udfra der er helt mørkt i den kirke så vil du klare dig mere end fint med begge optikker. Det med fokus burde du vide men AI Servo kan hjælpe dig lidt på vej, så skal du ikke vente på bippet hele tiden men skyder bare løs. Det koster ikke noget at fylde dine ramkort op, så du gi'r den bare gas.

Jeg har selv brugt 50mm F/1.4 til nogle koncerter hvor der kun var lys fra nogle enkelte spots og kulsorte vægge, det gik fint fint.

Som en lille bonus får du mere stemningsfyldte billeder ved at bruge det naturlige lys istedet for en flash.

7 år siden

1000 tak for jeres svar!

Ja fokus ved jeg også, men synes ofte det driller mig en smule!

Men jeg er også klart mere til noget naturligt lys, ihvertfald til denne begivenhed. Nu skal de dog lige have spurgt præsten hvornår jeg må fotografere

7 år siden

Hvad med fokus driller dig?

7 år siden

Synes bare ofte når jeg tager helkrop og har mit fokus på ansigtet, bliver det bare ikke så skarpt som jeg ønsker det, som om den fokuserer mere på kroppen, de større dele.

7 år siden

Du bruger nok center fokus Så bliver alt det du laver fokus på "skarpt" i midten. Det kan du ændre på, da du har et 7D har du tonsvis af fokus punkter du kan ændre på. Det kan også ha' noget at gøre med din blænde. Hvis den er for høj, og du er "tæt" på så er det kun det i midten som bliver skarpt hvis du ikke ændre på dit fokus punkt.

Der kan du se lidt om det. Den slags skal sidde i hænderne og man skal ikke tænke så meget og bare gøre det automatisk. Det kommer efterhånden som du får taget billeder nok.

7 år siden

Anbefaler iøvrigt ikke at man laver det trick med at lave fokus først, og så flytte kameraet op eller ned. Du skal være velkommen til at sende en privat post hvis der er mere jeg kan hjælpe dig med.

7 år siden

Den video skal jeg lige se nærmere på! Du skal have 1000 tak!

7 år siden

så forsøgte jeg mig i kirken.. Haha lidt komisk med dukken, men den lå der bare, så hvorfor ikke

Billedet er ikke redigeret

Svar til: Fotograf til barnedåb! Hjælp

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...