Mads BMads BBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-5-5

Mads B Tilmeldt: maj 2013
Emner: 4
Svar: 9
Fotoserier: 1

Valg af objektiv.

Hej alle.

Nu har fotointeressen også ramt mig, og jeg har for nylig købt et canon 1100d kamera med 18-55mm objektiv.

Det gik hurtigt op for mig at, jeg godt kan bruge noget mere zoom i flere sammenhæng. Når jeg kigger på objektiver med ca xx-200mm zoom, er der jo prisklasser fra 999kr til 20.000kr (og sikkert højere endnu i "nørdeverdenen".
Jeg kan jo godt regne ud at der må være forskel, men jeg er noget usikker på hvordan jeg kan skældne imellem hvad der er under niveau i forhold til 1100d, og hvad der vil være et overkill.

Som sagt, er jeg ny i hobbyen, og skal lige finde ud af hvad der fanger mig af portrætter. Derfor må det godt være et all-round objektiv (ja, det er der ikke noget der hedder, vil nogen sige - men i ved nok hvad jeg mener. Det skal ikke være alt for specifikt til en bestemt type fotografering).
Allerede nu, ved jeg at long exposure, landskab og dyr fanger mig, når jeg skal lege.

Kan i anbefale et?
Gerne med link

Gå til sidste svar »

Svar til: Valg af objektiv.

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 9
    Svar: 124
    Fotoserier: 2
    Fotoalbum: 1
    6 år siden

Til landskab bruges langt oftest vidvinkel, og til dyr er det lidt oftere tele.

En af de ting der virkelig gør at objektiver varierer i priserne er blændeåbningen. Jo større blændeåbning, jo mere lysstærkt er objektivet, og prisen stiger. Priserne er specielt høje på de zoomobjektiver med fast blænde.
    Blænde er det tal der står efter f. For eksempel f/2.8, f/4 eller f/8. Mindre tal giver større blændeåbning, hvor der så kommer mere lys ind og dybdeskarpheden bliver mindre. Hvordan det præcist fungerer, har sjums fint forklaret her: http://foto.bazoom.com/dk/forum/fototeknik/23-guide-iso_-lukkertid-og-blaende

Det er altid et objektivs størst mulig blænde der står sammen med brændvidden. Står der kun et tal, eks. f/4 så er blænden fast, og ændrer sig ikke når du zoomer. Står der i stedet to tal, eks. f/3.5-5.6 så bliver den størst mulige blænde åbning mindre jo mere du zoomer ind. Disse objektiver er som sagt billigere.
    Jeg selv har et Tamron 70-300 mm f/4-5.6, rimelig billigt og den blændeåbning er såmen passende udendørs i godt lys. Den begynder at halte når det bliver mørkere eller indendørs. Så er det altså for lille en blændeåbning. Og skal det være rigtig allround, så er startområdet på 70 mm altså lidt for højt sat. Så er 55 mm eller 18 mm nok passende. Jeg er tvunget til at skifte mellem mit standart 18-55 mm og 70-300 mm lidt oftere fordi jeg har brug for noget omkring 30-50 mm.

• Mads B Tilmeldt: maj 2013
    6 år siden

Hej igen.

Tak for svar!
    Blændeåbningen mener jeg at jeg har styr på.

Jeg har lagt 2 eksempler op imod hinanden nedenfor. Umiddel er brændvidden og blænden jo nogenlunde ens på begge, og canons har vist noget stabilisering, som den anden ikke har (som jeg forstår det), men ellers kan jeg ikke, ud fra specs, se den store forskel. Ingen tvivl om at der er det.

Men canons koster mere end x10 i forhold til det andet.
    Ville tamron's løsning være noget knald i forhold til mit camres, eller fint, og er canons objektiv i en klase over 1100d, og jeg ville ikke kunne udnytte dets potientiale, eller...??

http://www.redcoon.dk/B134731-Tamron-AF-70-300-4-56-DI-LD-MACRO_Tele
    http://www.redcoon.dk/B126369-Canon-EF-100-400mm-f-45-56L-IS-USM_Tele

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 9
    Svar: 124
    Fotoserier: 2
    6 år siden

Her må jeg simpelthen melde pas. Jeg bruger nemlig ikke Canon, og IS plejer jeg slet ikke at kikke efter, da Sony har det indbygget i kamerahuset.
    Af de to ville jeg vælge Tamron (igen, det er den model jeg har). Alene på grund af prisen og dens brændvidde. Ingen tvivl om at Canons er bedst, da det originale mærke som regel er bedst og objektivet er i deres L-serie.
    Men jeg ville lige i øjeblikket ikke smide 11.000 kr. ud til et objektiv i den brændvidde. Men det er min mening, og er man seriøs i foto med dens slags objektiver er man nok til Canons.

Det her er altså bare mine umiddelbare tanker. Her skal andre folk på banen. Både mere erfarne end jeg, og nogen som har forstand på udstyr til Canon.

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    6 år siden

Canons er et L objektiv, det kan du ikke sammenligne med, da det er deres top line, så ja det ligger en klasse eller to over . Når Canons glas har en rød ring ude foran, samt et L i beskrivelsen er det deres pro objektiver.
    Hvis du søger 200mm i brændvidde, ville jeg se mig om efter en af flg.
    70-200 f4 L Canon (brugt)
    70-200 f2,8 Sigma/Tamron (brugt)
    Disse kan findes til nogle rimelige priser, og du får noget du også kan bruge vidre frem, hvis du opgraderer dit hus. Kan du få fingrene i et 70-200 f4L fra Canon så nup det, det tager sindsygt skarpe billeder.

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    Videoer: 1
    6 år siden

Jeg tror ikke der er noget der vil være overkill Et godt objektiv går man aldrig galt i byen med.
    Det er jo sådan at det meste af billedets kvalitet afhænger af objektivet, og ikke så meget af kameraet som man måske kunne forestille sig. Og vil også mene du er bedre kørende med et dyrt pro objektiv på et 1100D, end et billigt plastik objektiv på et 5D MkIII

6 år siden

Enig Sjums

Men man ser dog sjældent en 70-200 f2,8 USM L eller en 400 f2,8 USM L på et 1100D

6 år siden

Hej igen alle sammen.
    Jeg er glad for jeres svar, og der har bestemt hjulpet. Som jeg forstår det, er de fysiske "funktioner" rigtig nok nogenlunde ens på de 2 objektiver, men naturligvis er der forskel i billedekvaliteten. Det kan bare ikke beskrives i specifikationerne, men skal ses/prøves.

Jeg tror at jeg vil holde mig fra det billige, og spare op. Måske ikke lige til deres L serie, men lidt derhenad.

Igen, tak alle.

• Simone H Tilmeldt: dec 2012
    Svar: 77
    6 år siden

Nu kan jeg ikke huske alle af en her i Weekenden smed jeg et 70-300mm på mit 1100D og var ovenud tilfreds og ja har været inde og kigge P det objektiv og det var ret billigt
    Kigger lige de præcise tal i morgen

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    Videoer: 1
    6 år siden

Men Simone, det er måske meget godt sammenlignet med din mobil.. Det er bare intet i forhold til noget som helst andet

Prøv at køb et 50mm F/1.8 og skyd det på 2.8! I kid you not det er voldsomt godt i forhold til

Det er så ikke prisen, men har noget at Gøre med det er et prime :P

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    6 år siden

Nu har jeg ikke læst alle indlægene igennem, og ved ikke om noget ligende er nævnt.
    Canons L objektiver er konge, uden tvivl, men de koster også. Et rigtig godt begynder objektiv er et Tamron 18-270mm, med stabilisering. Med det kan du tage vidvinkel, og du kan komme meget tæt på. Det er ikke det mest lysstærke objektiv, men som "begynder" er det heller ikke så meget det du får brug for. Hvad du har brug ved jeg self. ikke, men det er bare et kvalificeret gæt. Jeg har selv det omtalte Tamron objektiv, og har været rigtig glad for det.

Jeg vil våge den påstand at man skal vokse ud af sit kamera udstyr. Ment på den måde, at man skal nå sine begrænsninger, for at man ved hvad næste skridt er. Man køber heller ikke en Ferrari som første bil.

Og så lige den poetiske måde at sige det på: Med begrænsninger bliver man kreativ

• Simone H Tilmeldt: dec 2012
    Svar: 77
    6 år siden

sjums faktisk er det sammenlignet med 350D her hjemme og vi har en klar vinder der er 1100D

6 år siden

Hmm et glas med en 15x zoom kan så absolut kun gå på krompomis med kvaliteten, hvilket man også kan se her.

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/716-tamron182703563pzd?start=1

Så absolut ikke noget jeg vil anbefale

Har selv haft en Nikon 18-200 og den røg efter få dage da kvaliteten stank grundet det store spænd.

Gå du efter en brugt Canon70-200 F4L eller en Sigma 70-200 f2,8 (Canonen er den bedste)

6 år siden

Jeg må indrømme at det 70-200 F/4 fra canon lyder bestemt som en god investering. Jeg skal bestemt ned og se det hos fotohandleren, og mon ikke at det ender med et køb når økonomien er til det.

Jeg takker i hvert fald jer alle for jeres input. Det har bestemt givet inspiration, pog jeg tror jeg havde fået købt noget jeg ville blive ked af hvis det ikke var for jeres input.

6 år siden

Hej Tine.

Tak for tilbuddet, men jeg bor ca 20km fra København centrum.
    Pricerunner er bestemt en side jeg skal have kigget på. Hvis du ikke kender den, så er ebdpriser.dk også en god side. Disse 2 hjemmesider har ikke de samme butikker med, så det kan være en fordel at kigge på begge sider.

Svar til: Valg af objektiv.

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...