Mads BMads BBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-6-5

Mads B Tilmeldt: maj 2013
Emner: 4
Svar: 9
Fotoserier: 1

F.stop ved landskab.

Hej alle.

Nu har jeg bevæget mig ud i hedeland ved Roskilde for at tage mine første prøveshots af en solnedgang.
Så slår det mig; kan man have en for høj F.stop ved landslabsbilleder, hvis man kan accepterer den forlængede lukketid, og bibeholde ISO 100?

Mens jeg skriver, rejser spørgsmålet sig "er landskabsprogrammet det bedste, eller kan jeg få bedre resultater med Manual eller AV?

Hvis i kan komme på andet jeg også bør prøve, hører jeg gerne om det

Gå til sidste svar »

Svar til: F.stop ved landskab.

• Mads B Tilmeldt: maj 2013
    6 år siden

Jeg bytter altid om på høj/lav F.stop, men jeg mener om det er forkert at benytte eks F36.

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    6 år siden

Næh, det er der vel ikke noget forkert i, kender dog ikke så mange glas der går helt ned til f36
    Men jeg ville nok vælge noget i retning af F16 den skal nok give dybde nok
    Jeg ville selv personligt forsøge med M og justere på de forskellige parametre så er der jo utal af muligheder for at få et spændende billede i kassen

• Lvh-foto Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 14
    Svar: 266
    Fotoserier: 25
    Fotoalbum: 3
    Videoer: 1
    6 år siden

http://foto.bazoom.com/dk/galleri/1417-landskab-solnedgang
    Billederne her er taget med A(v) ISO 100, F/5.6
    Jeg bruger aldrig andet en A, S eller M

6 år siden

Tak for svarerne begge 2.
    Jeg er ret ny, og en given Fstop giver mig endnu ikke en præcis idé om hvad jeg kan forvente.

Jeg har prøvet lidt af hvert, og skal se dem igennem i morgen. Bliver der nogle gode billeder ud af det, ligger jeg dem ind på siden her, med link i denne tråd. Så kan i kigge hvis i er nysgerrige.

@lennard - mit kan nu gå til F40, og det er bestemt ikke et objektiv af højere rang. Kan du komme på eksempler hvor man vil bruge så lav en Fstop, da jeg kan forstå at det ikke er ved landskabsfotografering.

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    6 år siden

Jeg kan ikke komme på hvor du skal bruge så stor en dybdeskarphed, jeg har aldrig været over F16 på mine objektiver.
    Men så skulle det være hvis man skulle tage et billede af en forsamling med mange mennesker, hvor de er spredt godt ud i dybden så alle bliver skarpe.

Man skal bare huske at det er ikke ret mange glas der kan udnytte ydrepunkterne til fulde, og kan de det så koster de boksen

• Mathias V Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 83
    6 år siden

Du skal bare huske at det ikke kun er når man har helt åben blænde man mister billedekvalitet, det mister den også den anden vej, ved at have en meget lille blændeåbning, som for eksempel F36

6 år siden

Igen, tak for jeres svar den anden dag.
    Jeg har oprettet en fotoserie med dagens resultat.

Håber i kigger forbi, og ligger en kommentar med ris/ros samt evt. tips og tricks til hvad jeg kan gøre anderledes næste gang

http://foto.bazoom.com/dk/galleri/5153-landskabsolnedgange_

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    Fotoalbum: 1
    6 år siden

Har læste et eller andet sted, at hvis man bruger F/8 og fokusere 1/3 inde i lanskabet, så får man stort set alt i focus, men vigtigst af alt, så kan man næsten altid regne med at alle objektiver tager skarpe billeder ved F/8. Det har også meget at sige, hvilken brændvide du tager billedet ved (hvor mange mm). Ved 11mm får du rigtig god dybdeskarbhed allerede ved F/4, men hvis det er ved 50mm, så skal du ha væsentlig mindre blænde F/11 - 22. Kan så se lige nu at du har været af sted, så håber du kan bruge det her næste gang du skal af sted

Svar til: F.stop ved landskab.

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...