Fie PFie PBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-6-30

Fie P Tilmeldt: mar 2013
Emner: 6
Svar: 24
Fotoserier: 1

Hvilket kamera? - igen

Uha, jeg synes da bare at jeg har lavet jeg ve' ikke hvor mange forum emner på det sidste...

Nå, hej!

Sagen er den at jeg har gået og kigget efter et kamera i noget tid nu.

Jeg var inde ved den lokale Photocare og høre hvad han kunne anbefale. Og han blev ved med at snakke om Sony, og fik mig faktisk gjort ret hug på et Sony. Alpha 58 mener jeg det var, noget i den stil ihvertfald. Jeg manglede bare lige den sidste klat penge, og jeg har fået lavet en aftale om hvordan jeg får dem.

Men her idag kiggede jeg så i Elgigantens tilbuds avis, og så at de havde tilbud på et Canon EOS 1100D med en eller anden fotohåndbog, kamera taske, 8 GB SD kort, og et stativ, og hele den pakke er faktisk billigere!

Jeg har ikke noget udstyr nu som jeg skal tage hensyn til at min kamera skal matche, og jeg er ret ny inden for foto.

Så, hvad vil i mene jeg får mest ud af?

Canon EOS 1100D + tilbehør
Eller
Sony alpha 58 (Jeg mener altså at det var det modellen hed)?

Knus og god ferie

Gå til sidste svar »

Svar til: Hvilket kamera? - igen

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 9
    Svar: 124
    Fotoserier: 2
    Fotoalbum: 1
    6 år siden

Så vidt jeg lige husker, så er a58 en noget bedre model end 1100D hvis man kikker på specifikationer alene. Så hvis du kun kikker på det, så er det ret oplagt. Jeg selv har den gamle model a580 som er et rigtigt DSLR. a58 er et SLT (Translucent mirror).

Hvad vil du have ud af dit foto? Hvis det bare er hyggebilleder på Auto, så får du klart mest for pengene med 1100D plus tilbehør.

Men kameraet skal altså også ligge godt i hånden. Så du må prøve begge to. Jeg selv kan overhovedet ikke med et 1100D. Der er for få knapper, og de sidder ikke helt rigtigt til min hånd. Og så virker det "forkert" at holde ved. Andre synes det er rigtig godt. Så det er altså en smagssag, og fuldstændig subjektivt.

• Magnus B Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 54
    Fotoserier: 4
    6 år siden

Vis du har planer om at købe mere udstyr så hold dig fra sony og olympus, for der er desværre ikke nok brugt udstyr på DBA til de mærker.

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    Videoer: 1
    6 år siden

Kære Magnus

Sony begyndte at lave DSLR's i 2005 da de gik sammen med Konica Minolta. Det er trods alt 8 år på markedet! Og hvis man tager Minolta D7 med (som også bruger a-mount som sony, og var Minoltas første DSLR) går deres objektiver tilbage til 2004! (9 år på DSLR markedet.)

Canon kom med deres første DSLR tilbage i 2000. Jovist er det 4 år ældre, men gør 4 år så meget forskel?

Hvis jeg søger "Canon objektiv" på DBA finder jeg 642 salgsannoncer.
    Hvis jeg søger "Sony objektiv" på DBA finder jeg 215 salgsannoncer.
    Hvis jeg søger "Minolta objektiv" på DBA finder jeg 114 salgsannoncer.

215+114 = 329 objektiver til salg til sony lige nu.
    Og 642 til canon.

Det er da vældig flotte tal for Canon, men har Canon faktisk lavet 642 forskellige objektiver? Not likely. Har Sony lavet 329 forskellige objektiver? Not likely. Tror du markedet egentlig er fint nok til at købe brugt glas til Sony? Ehmm, yup!

Husk også at der findes 3. parts firmaer som Sigma, Samyang, Tamron og andre små, der laver ganske udemærket alternativer til alle større brands (ja, sony er et "større brand". Og hvis du tager dem med i din DBA søgning tror jeg faktisk ikke du kommer til at mange noget!

Jeg er lidt træt af at høre at Sony ikke er "godt nok" fordi det er "nyt". Vil ikke mene noget er nyt når det har været på markedet i 9 år, vil du måske sige du har købt noget nyt hvis det er fra 2004?!

Fie, der er et ganske fint brugt marked for Sony udstyr Hvis du synes et Sony kamera ligger bedre i hånden end et Canon (eller Nikon for den sags skyld), så lad dig ikke stoppe af udtalelser om at "der er desværre ikke nok brugt udstyr på DBA til de mærker."

Og det tilsvarende Sony til et Canon 1100D er nok deres Sony a33 (entry level). Sony a58 svarer nok mere til et Canon 550D/600D

Ps. Du kan ofte godt få kort og taske med i prisen på et nyt DSLR hvis du presser lidt på

Good luck!

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    6 år siden

Fie. Glem alt det teknik snak oven over. Du kan tage super gode billeder med begge kameraer, hvis du bruger tiden på at sætte dig ind i tingene.
    Du kan i bund og grund ikke stole på en sælger i hvilken som helst butik. Han kan sagtens reklamere for Sony fordi det måske er den model han tjener mest på. Prøv at kigge prisen på nettet, for der er tit en del at spare i forhold til fotobutikker.

• Fie P Tilmeldt: mar 2013
    6 år siden

Tak for svar!

Sjums, det er rigtig nok. Jeg har også hørt det der, og jeg giver dig ret, der er da masser af muligheder for at finde ekstra udstyr, nyt som brugt. Og helt seriøst, hvad skulle man også bruge 329 eller 642 objektiver til?

Lau, det er nemlig rigtig! Og ja, self. Kan man tage gode billeder med begge kameraer, det ville du også kune med et mobil kamera, godt nok ikkeer så mange muligheder, eller særlig kvalitet, men det Bille kunne lade sig gøre!

Hvad jeg prøver at finde ud af er hvad jeg som begynder ville kunne få mest ud af. Jeg ville nok skyde på at 1100D er mere et begynder kamera end a58 er, men det er jo ikke lig med at jeg får mere ud af det!

• Magnus B Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 54
    Fotoserier: 4
    6 år siden

sjums

som du selv skriver er der ca 300 flere salgsannoncer på dba med canon udstyr! hvilket resultere i folk bliver nød til at sælge deres udstyr billiger vis de vil ha det solgt!

Så vis jeg fx skal ud og købe et brugt 50mm til canon kan jeg næsten altid være sikker på jeg kan finde 3-4 af sammen slags objektiv og derved tvinger det sælgerne til at sælge dem billiger.

Det kan godt være at sony har været næsten lige så længe på banen som canon men det ændre ikke på der ikke er nok udstyr på brugt markkede

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    6 år siden

Hmm i snakker om 642 og 329 og hvad man skal bruge dem til. Helt sikkert skal i ikke have/bruge så mange glas. Men som Magnus skriver, så er der udbud og efterspørgsel, og da der er så mange til Canon så er der flere ens, hvilket hiver prisen ned.
    Men vælg nu bare det Cam du kan lide og gerne vil have, om det er et Sony, hvor objektiv prisen generelt er højere end ved Canon/Nikon eller om det er et Canon hvor du får større mulighed for at finde de stumper du gerne vil have. Vigtigst er at du finder noget du kan bruge.

• Fie P Tilmeldt: mar 2013
    6 år siden

Jeg takker igen fra svar fra jer allesammen!
    Godt nok var det ikke helt på den måde jeg havde ventet hjælp, men tak alligevel!

Jeg fik købt mig et kamera tidligere idag og det blev Canon (hvis nogle kunne tænke sig at vide det) jeg regner med at få lagt en foto serie ind her om ikke så længe

Tak folkens!

• Henrik P Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 11
    6 år siden

Jeg bruger Sony og har altid brugt Sony og jeg har erfaret sydet kan godt ske at canon eller Nikon har et større marked af brugt udstyr men jeg har valgt at altid handle nyt da jeg går meget op i mit udstyr så jeg ikke får købt et eller andet grej der har været tabt 12 gange eller noget jeg har et af deres slt modeller og har aldrig fortrudt købet så mit råd vil være tag ud i butikkerne prøv at holde ved dem evt se deres menuer og placering af knapper og så videre og beslut ud fra hvad du føler passer dig bedst og evt vurdere lidt på hvad planen er med brugen af kameraet ofte er det en god ide at købe et bedre kamera end man lige nu skal bruge da jeg oplevede at det gik stærkt med at få bedre grej

Svar til: Hvilket kamera? - igen

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...