LauLauBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-3-9

Lau Tilmeldt: feb 2013
Emner: 10
Svar: 165
Fotoserier: 20
Fotoalbum: 1

Inden man opretter et galleri!!

Med fare for at bliver upopulær og starte en større diskution, vil jeg give nogle gode råd og ideer, man måske kunne overveje inden man opretter et galleri.

Jeg deler billeder op i 2 kategorier, fotografier og snapshots

Fotografier: Et billede hvor man har gjort sig nogle tanker, inden man tager det. Ting som komposition, lys, kameraindstillinger ,motiv og baggrund. Det er den type billeder, der efter min mening høre til i et galleri.

Snapshots: Den type billeder man typisk tager med sin mobil. Det er når situationen lige bydder sig og man hiver kameraet frem og skydder uden at tænke så meget over komposition, indstillinger osv. Det er billeder der efter min mening høre til i et fotoalbum, hvis de skal her ind på siden.

Når man så har fundet de billeder man vil oprette i et galleri, syntes jeg lige man skal kigge dem efter en ekstra gang. Kontroler f.eks. at horisonten er lige, eller at husene er lodrette. Det kan også være rytteren på en hest, der mangler hovedet, eller andre ting.

Det her må kun forståes som en hjælp, og jer understreger at dette er kun min persontlige holdning, og hvad jeg stemmer ind eller ud efter.
Jeg vil meget høre hvad jeres mening er, og hvordan i stemmer ind eller ud.

Gå til sidste svar »

Svar til: Inden man opretter et galleri!!

• Ginnie Louise H Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 3
    Svar: 6
    Fotoserier: 1
    Fotoalbum: 2
    6 år siden

Hvis det ikke står i reglerne den måde du stemmer eller afviser folk syntes jeg ikke det rettighed man bare tager. Syntes heller ikke det mindre korrekt man ikke opsætte ting til et billede. Nu kan jeg bedst lide tage billede af dyr, det også efter min mening noget af det sværest, da du fanger dem i øjeblikket, du kan ikke bede om at rykke hovedet mere til højre får så fanger du bedre lyset.
    Så Nej støtter ikke op om din idé, da mener ikke det ene er mindre korrekt end det andet. Og hvis ikke står i reglerne.

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 9
    Svar: 124
    Fotoserier: 2
    6 år siden

En god diskussion er sundt, så kan vi måske lære noget nyt.

Jeg er til dels enig. For jeg vil ikke afvise efter at billederne er dårlige eller uheldige i den forstand at en rytters hoved kappet af eller en horisontlinje er en smule skæv, det er også at den grund, at jeg selv går mere op i at tage billedet end at redigere det til det perfekte. Så har jeg taget en fantastisk billede hvor en horisontlinje er en smule skæv, så vil jeg stadig lægge det op.
    Men jeg synes så heller ikke jeg gider kikke på et helt album med slørede billeder fordi fokus ligger meget forkert uden der er en bevidst mening med det.

Jeg er mere tilhænger af temaet i en serie (galleri). Og det har jeg vidst nævnt flere gange før
    Altså et gennemgående tema, enten "her er de bedste landskabsbilleder jeg nogen sinde har taget", "her er alle de bedste billeder jeg har taget", eller "her er det bedste billeder fra et helt bestemt badminton stævne", "her er de bedste billeder fra et fotoshoot med en model". Jeg gider ikke se på en zillion forskellige billeder der er taget over 3 måneder med alle mulige forskellige temaer og kategorier (dyr, macro, landskab, model, osv.), men tydeligvis ikke er de bedste billeder brugeren har taget. Ja, bevares, det er ikke alle der er lige gode og vi skal jo starte et sted. Jeg er heller ikke selv den bedste. Men jeg har set eksempler hvor jeg har tænkt: Her er 4 billeder der ser gode ud og viser hvor godt brugeren kan tage billeder (uden de ser professionelle ud), hvorfor skal jeg så se på 16 andre der ikke passer ind og ikke engang ligner turist billeder?

Hvis jeg skal afvise på grund af "for få/dårlige billeder", så er de også virkelig ringe. Så er vi ude hvor jeg tænker at et hvilket som helst kamera kunne tage bedre billeder hvis man lige ville ofre to sekunder mere per billede.
    Er billederne under forkert kategori, så afviser jeg også. Det er sjældent at billeder er placeret forkert, men det er sket.

Og så lige et mindre opråb, bandeudbrud, brok fordi jeg er blevet udsat for en filterliste: Fotoserier er til billeder man selv har taget, hvor man selv er fotografen hvis "du" læser med, så undskyld jeg måske er kommet til at skrive det lidt for lige ud. Men så vil jeg gerne have besked om det så jeg ikke gør det ved andre en anden gang

Tilbage til tråden: Så er jeg mere tilhænger at at folk tænker sig om inden de smider billeder i en fotoserie. Det er ikke alle der er gode fotografer. Og nogle burde måske tænke sig mere om mens de tager billederne, men hvis man virkelig afviser på det, så synes jeg også at der hører konstruktiv kritik med. Hvorfor har jeg afvist billederne? Og hvad kan du gøre bedre så jeg byder velkommen næste gang.

Og nu ville jeg gerne lige rette dette indlæg igennem for fejl, men jeg kan ikke nå det. En opvaske maskine venter, med en sur far til følge hvis jeg ikke ordner den. Så det kan være at jeg ændrer mening senere

• Simone L Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 40
    Videoer: 1
    6 år siden

Jeg vil give Lau fuldstændig ret.. Det er den samme tanke jeg har om det hele - men der er "desværre" forskellige synspunkter for fotografier.. Jeg mener at foto bazoom er et sted for FOTOGRAFER! men "fotograf" titlen er folk jo gode til at misbruge - så alle kan vel kalde dem selv fotografer. Dét er der det hele går galt tror jeg.. Jeg kan sagtens skrue en skrue af en bil, og kalde mig Mekaniker, men det tror jeg de andre mekanikere vil være trætte af - nøjagtigt, som fotograferne herinde.
    jeg synes foto.bazoom drukner i amatør/mobil billeder - DESVÆRRE!

... også er der jo dem som synes det hele ikke altid skal være proffesionelt - og synes at billeder fra nytårsaften eller søndagens gåtur eller fra venindens heste er helt perfekte - så tror aldrig vi kommer til at være enige herinde!

• Lvh-foto Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 14
    Svar: 266
    Fotoserier: 25
    Fotoalbum: 3
    6 år siden

Der er mange af de ting du skriver jeg kun kan give dig helt ret i!
    Især det med en rytter der mangler et hoved, for så skal de lærer at tage et billede med mere unden om også beskærer til i stedet for!

Jeg kigger først på om billederne er gode, og hvis der så slet ikke er brugt tid på at bare at skrive hvad de er taget med, lader jeg være med at stemme og skrive at det mangler!

6 år siden

Men hønen ?
    JEG synes det er trættende at se på et galleri som er fyldt med næsten ens billeder. Ligesom dit.. og hvor der desuden er TO billeder at en potte-ting? Det virker lidt som om du slet ikke har givet dig tid til at sotere ud

6 år siden

Simone: Jeg vil give dig ret i meget af det du skriver, men syntes også der skal være plads til folk der gerne vil lærer noget, men ja, en mobil til at tage sine billeder er måske ikke lige det rigtige

6 år siden

Simone L: Jeg er helt klar over at nogle ikke gider at se på et galleri som mit. Fair nok, forskellige holdninger. Jeg har faktisk sorteret og tænkt over et tema, men mit tema er ikke opstillet. Det opstod ud af det blå.
    Når jeg tænker tema tænker jeg både et galleri som mit med en bestemt situation en bestemt dag (der for nogen vil være trættende) og et galleri som dit med hunde eller selvportrætter som generelt tema.
    Men hvem har sagt at foto-afdelingen her kun er for fotografer? Hvad er definitionen på en fotograf? Bilgalleri er vel heller ikke kun for mekanikere? Men der er det alligevel nemmere at definere. På Bilgalleri viser man biler frem. Det er ikke kun for udlærte mekanikere, men for folk der kan lide deres bil. På Fotobazoom viser man fotos frem, men er siden kun for udlærte fotografer? Er det ikke nok at man kan lide at tage billeder, lige som man kan lide sin bil på Bilgalleri?

Igen, igen. Jeg mange gange jeg har bedt om det. Jeg ønsker mig klart definerede regler. Og jeg har skrevet til Bazoom via kontakt, men ingen svar fået.

• Sacha V Tilmeldt: dec 2012
    Emne: 1
    Svar: 5
    6 år siden

Jeg forstår dette indlæg lidt som om, at ikke-professionelle fotografer ikke er velkomne herinde til at lave en fotoserie, hvor man kan få stemmer på serien osv.
    I mit hoved er sådan noget snobberi.. Hvis man tager billeder af dyr, kan du, som Ginnie siger, ikke lige bede den om at rykke hovedet den eller den vej. Det bliver fanget i øjeblikket.
    Desuden synes jeg det er fint at oprette serier, hvis man er amatør, så man kan få lidt kritik til hvad man kan prøve at indstille kameraet på til næste gang eller noget i den stil. Mobil billeder kan jeg forstå, at de måske skal ind i et album, men billeder der er taget med spejlrefleks eller digital kamera synes jeg godt må gå ind og blive lagt i en serie.

Slut herfra.

6 år siden

Min kæreste kom faktisk med et godt spørgsmål på et tidspukt for længe siden!

Hvornår kan man kalde sig prof?
    -Der er jo utroligt mange der kalder sig prof som ikke er uddannet?!

6 år siden

Du er vel professionel til noget så snart du lever af det, eller det er en stor del af din økonomi.

Når du lever af at tage billeder eller lever af din sport.

6 år siden

Så kan jeg så stille det næste spørgsmål
    Hvor mange af dem herinde gør det?

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    6 år siden

Nu har jeg lige skimmet alle indlægene igennem.

Jeg syntes måske det er lidt misforstået det jeg siger.

Sacha V: Jeg ser på ingen måde mig selv som professionel, eller for den sags skyld så heller ikke engang som fotograf.
    Du skriver
    "I mit hoved er sådan noget snobberi.. Hvis man tager billeder af dyr, kan du, som Ginnie siger, ikke lige bede den om at rykke hovedet den eller den vej. Det bliver fanget i øjeblikket."
    Du har helt ret i, at man ikke lige kan bede et dyr om at gøre noget bestemt, men så må man jo vente til man får det billede man er ude efter. I mit hovede kan man kun tage for få billeder (med mindre man stadig skydder med film i kameraet).

Jeg fik mit spejlrefleks kamera for 1 år siden, og har har skudt ca 13000 billeder, og har vel fået 100 billeder ud af det som jeg syntes er rigtig gode.
    Jeg kan godt tage billeder en halv dag, og så når jeg kommer hjem og ser dem ryger hele lortet ud igen, fordi der ikke var nogle af dem der blev som jeg havde i tankerne, eller jeg havde lavet forkerte indstillinger i kameraet osv.
    Min pointe er at bare fordi man har taget 50 billeder, behøver der ikke være et eneste af dem der er hver at gemme på. Så må man lære af det til næste gang man skal ud og tage samme type billeder igen.

Efter min mening er det fuldstændig lige meget hvilket kamera man bruger, og det er et til 50000kr eller om det er det der sidder i telefonen. Så længe der er en tanke bag billedet. Næsten alle kameraer har fuld auto, og hvor det bliver brugt er det svært at komme med forslag til ændringer. Ikke fordi billederne behøver at være dårlige fordi man bruger fuld auto.

Jeg syntes faktisk at overskriften på forsiden siger det ret godt:
    Velkommen til dette nye Bazoom site for foto-entusiaster!

Så kan man så tolke foto-entusiaster, som man vil. Jeg syntes bare det er mere end " her er 15 billeder af en halv hest, eller se min tattovering"

6 år siden

Nu er jeg faktisk mere enig med dig end før.
    Og samtidig håber jeg i mit stille sind, at jeg ikke falder alt for meget ind under dem der burde sortere sine billeder bedre. Men set på det anden side: Der er en grund til at jeg ikke har oprettet flere serier.

6 år siden

Jeg må sige det fik sat nogle tanker igang!
    Men elsker det sidste afsnit!

• Sacha V Tilmeldt: dec 2012
    Emne: 1
    Svar: 5
    6 år siden

"men så må man jo vente til man får det billede man er ude efter."
    Det tror jeg altså også at de fleste gør. Men med dyr kan man ikke rigtig planlægge hvilke billeder man vil have. Det kender jeg fra min egen.
    "Jeg kan godt tage billeder en halv dag, og så når jeg kommer hjem og ser dem ryger hele lortet ud igen, fordi der ikke var nogle af dem der blev som jeg havde i tankerne, eller jeg havde lavet forkerte indstillinger i kameraet osv."
    Jeg kan også sagtens gå en halv dag og fotografere, og så kyle stort set alle billederne ud igen, fordi de ikke er rigtige, dyret mangler ørerne eller andet. Og jeg gemmer heller ikke f.eks. 50 næsten ens billeder.

Men derfor synes jeg stadig at det er lidt snobberi, den måde du har skrevet på. Og det er den måde JEG læser det.
    Dermed ikke sagt, at jeg er 100% uenig med dig, for jeg kan sagtens se hvad du mener. Jeg synes bare, som skrevet før, at det er lidt snobberi. Men igen, det er min mening og måden jeg læser det på.

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    6 år siden

Thea L: Jeg er næsten helt enig i det du skriver. Jeg tror bare at min og din definition af et snapshot er forskellig.
    Hvad angår din holdning til studio arbejde, vil jeg ikke give dig ret. Jeg gør selv mest i natur og landskabs billeder, hvor det er mig der skal tilpasse sig omstændighederne og omgivelserne. Det er en variabel, som jeg kan ændre på. Hvis jeg står i et studio, er det muligt at ændre på alt, hvilket kan være 100 forskellige ting, og det hele skal gå op i en højere enhed. Jeg tror det er langt lettere at vente på det rette øjeblik, end det er at skabe det rette øjeblik

6 år siden

Hønen - det er der jeg siger problemet ligger.. For man er vel egentlig fotograf lige så snart du har taget et billede ? Men på den anden side heller ikke ? det er derfor jeg mener det er "svært" at sige hvem denne side er til, og ikke til..

Hvornår man er proffesionel fotograf er et godt spørgersmål. Jeg er selv amatør fotograf, men jeg vil ikke nødvendigvis sige at man skal leve af det, eller har en uddannelse
    Jeg synes det har noget at gøre med kvaliteten af billederne, og ikke hvor længe man har fotograferet, men hvor meget man har fotograferet

6 år siden

Simone: Jeg tror der er rigtig mange svar på det spørgsmål. Personligt kalder jeg mig også amatør fotograf, og kan ikke helt finde ud af hvornår jeg mener man er prof, men syntes faktisk dit bud er ret godt

• Mille Tilmeldt: mar 2013
    Emner: 3
    Svar: 22
    Fotoserier: 3
    6 år siden

Jeg er mega amatør og har meget at lærer. Jeg har oprettet en profil herinde i håb at at kunne få nogen gode råd hvis jeg søger det og gerne få noget konstruktivt kritik af de billeder jeg lægger ind. Det er så indtil videre mine katte jeg øver mig på.

• Simon B Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 4
    Svar: 97
    6 år siden

Thea L: bare fordi der ikke er meget udstyr "bag" billedet, behøver det ikke være et snapshot. Og selvom billedet er hurtigt taget, kan det sagtens være mere end et snap-shot - hvis du altså spørger mig

Jeg kan kun give Simone L og Lau ret i deres opfattelse af hvad der "hører til" her - og jeg synes bestemt alle skal have mulighed for at være med. Men hvis man fx. uploader en serie med direkte uskarpe billeder eller ikke har rettet lidt op på alt for skæve horisonter, så bliver det bare til 20 billeder man har uploadet, og ikke et gennemtænkt galleri/fotoserie...

Svar til: Inden man opretter et galleri!!

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...