»Lady Blacksheep«»Lady Blacksheep«Bruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-10-30

»Lady Blacksheep« Tilmeldt: jan 2013
Emner: 5
Svar: 33
Fotoserier: 7
Fotoalbum: 2
Videoer: 1

Aften og natte billeder, hvordan?

Jeg har set så mange flotte billeder herinde med stjerner og solnedgang og den slags. Men hvad kræver det at tage den slags billeder i dårligt lys? Skal man bare have et voldsomt dyrt kamera for at kunne det, eller er det en bestemt linse?
Jeg har lige fået et Nikon D3200 og er ved at lære at indstille manuelt, men jeg synes bare ikke at jeg kan få det til at lade sig gøre med det her.

Gå til sidste svar »

Svar til: Aften og natte billeder, hvordan?

• »Lady Blacksheep« Tilmeldt: jan 2013
    6 år siden

Tak skal du have! Og ja, det hedder det samme.

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    Fotoalbum: 1
    6 år siden

Men lad vær med at skrue din ISO helt op på latterligt høje niveauer Jeg holder mig gerne under ISO 800 til stjerner.

Hvis der kommer for meget støj kan du alligevel ikke se hvad der er hvad

Husk også at åbne din blænde mest muligt så du kan få masser af lys ind!

Og så vil jeg da henvise dig til at læse kort om "Rule of 600" http://www.capturingthenight.com/astrophotography-and-the-600-rule/
    (Husk at gange din brændevidde med 1,6 når du har et crop-kamera)

• »Lady Blacksheep« Tilmeldt: jan 2013
    6 år siden

Tak skal du have Hvad med solnedgangs billederne? Jeg synes aldrig jeg får fanget de rigtige farver.

6 år siden

Hvis du skyder i RAW format kan du ændre i hvidbalancen når du behandler billederne bagefter. Det er nok den løsning flest mennesker bruger.

Personlig undereksponerer jeg en lille smule, så jeg får detaljerne i lyset med
    Som fx. i det her galleri ( http://foto.bazoom.com/dk/galleri/521-landskab-solnedgange ) kan du se mange af billederne er ret mørke, og det er sikkert for at fremhæve detaljer i de lyse dele af bileldet

• NielsenPictures Tilmeldt: aug 2013
    Svar: 11
    6 år siden

Jeg skyder altid på ISO 100 når jeg tager billeder i nattelivet, dog tager jeg heller ikke stjerne billeder..

• Martin P Tilmeldt: nov 2013
    Svar: 5
    Fotoserier: 1
    5 år siden

Sjums: er det ikke muligt at ændre hvidbalancen på kameraet først?

• NielsenPictures Tilmeldt: aug 2013
    Svar: 11
    5 år siden

Jo Martin

5 år siden

Du kan selvfølgelig godt ændre hvidbalancen i kameraet før du skyder, men en af de smarte ting ved RAW formatet er at hvidbalancen endnu ikke er sat, selv når billedet er taget, så den kan du justere bagefter uden tab af data

Hvis du skyder JPG skal du selvfølgelig have styr på hvidbalancen før du trykker på knappen Der kan efterfølgende rettes på det, men ikke helt med lige så gode resultater.

PS.
    Så i en anden tråd Dan S havde købt en Spyder Cube ( http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spydercube/ ), som bruges lige akkurat til at indstille hvidbalancen perfekt efter Igen bedst egnet til hvis du skyder i RAW og redigerer på computeren bagefter.

5 år siden

For er slet ikke inde i det der med raw og kommer nok heller aldrig kunne bare være godt hvis kunne ændre det før billedet blev taget. Jeg har desværre kun 7 forudinstillede trin på hvidbalancen :-\
    Hvor meget har hvidbalancen at sige på natte billeder?

5 år siden

Hvidbalancen er afgørende for om et billede bliver varmt eller koldt at se på og kan variere rigtig meget Jeg ved mit kamera kan indstilles "Custom" når jeg vælger hvidbalance. Og mit gamle entry-level kunne indstilles ved at tage et billede af et såkaldt gråkort

5 år siden

Okay er det ikke lidt svært at se om natte billed er koldt eller varmt og kan godt tage billeder af papir for at stille kameraet og hvilket kamera har du?

5 år siden

Mit gamle var et Sony a230 og mit nye er et Sony a77

Et stykke papir er ikke godt nok, men du kan evt. søge efter "Gråkort" på google. Det er "farven" 18% grå, som er den optimale at gå efter. Men ja, så tager man et billede af sit gråkort, og indstiller hvidbalancen efter det.

Hvilket kamera har du?

Her er et eksempel på forskel. Øverste er 5800K og nederste 2500K
    Som du kan se, kæmpe forskel! (Hold da op en komprimering jeg fik lavet der )

5 år siden

Okay på den måde ja hold da op en forskel jeg har Nikon D5100

• Sofie M Tilmeldt: nov 2014
    Emner: 2
    Svar: 6
    4 år siden

Hvordan åbner jeg min blænde mest muligt

4 år siden

Kommer an på hvilket kamera du har men på nikon skal du skrue på hjulet mens du holder den knap inden hvor der er plus og minus symbol på. jo lavere dit f tal er jo mere er det åbent men spørg sjums direkte han er ekspert i det

• Sofie M Tilmeldt: nov 2014
    Emner: 2
    Svar: 6
    4 år siden

Ahh! Mange tak, forstår det godt nu.

Svar til: Aften og natte billeder, hvordan?

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...