Morten AMorten ABruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2014-4-29

Morten A Tilmeldt: apr 2014
Emne: 1
Svar: 3

Canon 60D, Sony a 77 eller ?

Kære alle I kloge hoveder

Min kæreste og jeg skal giftes til sommer i Caribean og mine forældre snakker om, at de gerne vil give os et digitalt spejlreflekskamera, som vi længe har ønsket os.

Svigerfar har et Nikon d7100, hvilket jeg synes bliver for stort i hånden. Omvendt synes jeg, at d5200 bliver lige lidt for lille ift. at den skal ligge godt i hånden. Jeg havde ellers håbet på en Nikon, da jeg således vil kunne dele med objektiver med svigerfar.

Efter at have været i forskellige butikker overvejer jeg p.t. en Canon 60D eller en Sony a 77. Den lokale fotograf kører p.t. et tilbud på en Canon 60D for 5.999 inkl. en 18-55mm objektiv.

Men hvis nu jeg siger, at jeg søger et kamera med objektiv til maks 6.000 kr. (cirka), som primært skal bruges i det daglige. Dvs. at man hurtigt kan tage kameraet frem og stille skarpt når datteren på knap to fjoller rundt.
Men samtidigt et kamera, som er god til at indfange naturen, da vi godt kan lide at rejse en del. Og gerne med et okay videokamera.

Er Canon 60D så et okay bud, eller ligger en af jer inde med en rigtig god fidus?

På forhånd mange tak for hjælpen.

/Morten

Gå til sidste svar »

Svar til: Canon 60D, Sony a 77 eller ?

• Morten A Tilmeldt: apr 2014
    5 år siden

Har godt læst Lau's guide til køb af et nyt kamera:
    http://www.fotogalleri.dk/forum/generel-diskussion/1228-guide-til-koeb-af-nyt-kamera-dslr___

Og Canon 60D ligger rigtig godt i min hånd, som der også nævnes i guiden. Men er Canon 60D godt nok. Når det bliver sammenlignet med 70D, så nævnes der det med, at det er mindre lysfølsomt, mere slør og mindre godt videokamera. Men for en nybegynder som jeg erkender jeg er, er 60D, så ikke godt nok?

Eller er det måske endda skudt langt over mål, og jeg bør i stedet skrue ned for i stedet at købe et bedre objektiv?

Endnu engang tak for evt. svar

• Lars D Tilmeldt: jun 2013
    Svar: 75
    Fotoserier: 3
    Fotoalbum: 2
    5 år siden

Jeg har selv et Canon 60D, og det er et godt kamera, der er lidt større end de mindste spejlrefleks på markedet, men trods det er det et stort kamera at rende rundt med. Jeg har været meget glad for mit og trods mine krav, er jeg først nu begyndt at møde begrænsninger.

Det er med Canon og Nikon at man kan få meget mere tilbehør til dem frem for Sony - Derfor ville jeg vælge et af de to mærker.

Et spejlreflekskamera er ikke særlig sjovt uden gode og vidtspændende objektiver, derfor har jeg ofte anbefalet en Nikon model med deres 18-105mm objektiv, fordi jeg syntes det har en god vidde i forhold til en nybegynder, som jeg formoder du er.

Men et Canon 60D, er absolut topklasse, måske du kunne skrue ned for kravet til huset og få et begynder kamera, med et bredt objektiv, det tror jeg du får mere glæde af

Du kan evt. kigge nogle af mine fotoalbums, de er alle taget med canon 60D.

// ditlevart.dk

5 år siden

Tak for dit råd. Med det i baghovedet besøgte jeg endnu en fotohandler og fik en Canon 700D i hånden. Og den lå godt i hånden, der er bedre videokamera og så er den billigere, så jeg inden for budgettet kan få et 18-135 mm med.

Kender du/I noget til Canon 700D?

• Lars D Tilmeldt: jun 2013
    Svar: 75
    Fotoserier: 3
    Fotoalbum: 2
    5 år siden

Det er også et ganske udmærket kamera som begynder, og 18-135 er også et OK objektiv, men forvent ikke de bedste billeder i verden, det spænder vidt, og har mange objektivfejl, men det er meget alsidigt til billige penge

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    Fotoalbum: 1
    5 år siden

Et 60D fåes til en så god pris nu at det ikke kan betale sig at købe et 700D. Det med billedkvaliteten tror jeg ikke du vil bemærke. Synes nu at du skal kigge lidt mere efter et Nikon for at kunne dele objektiver med din svigerfar, du vil få så meget mere ud af kameraet når du har forskellige objektiver at vælge imellem.

5 år siden

Kære Lars og Lau

Tak for jeres svar.

@ Lau: Til at begynde med, så var det Nikon som jeg kiggede efter, netop fordi jeg kunne dele objektiver med svigerfar. Men mit problem ligger bare i, at D7100 er for stor og tung, specielt for min kæreste. Og D5200 (ser ingen grund til at betale et par tusind kr. ekstra for D5300 bare for at få wi-fi og gps) ligger ikke super godt i hånden til mig. Der er lidt mindre plads for de fire forreste fingre, og tommeltotten kommer til at ligger hen over et par knapper. 60D eller 700D ligger derimod godt i hånden. Min tanke var derfor, at når jeg som nybegynder ikke kan se helt vildt forskel på billedkvaliteten af ovenstående modeller, så er den en god ting at skele til, hvordan kameraet ligger i hånden. Eller har jeg overset en Nikon model?

@ begge: I anbefaler endvidere 60D fremfor 700D, såfremt jeg vælger Canon. Og alt logik siger også, at det semi-professionelle 60D bør være bedre end 700D, men når jeg på snapsort, så synes jeg der er punkter, hvor 700D er markant bedre end 60D, men ikke så mange punkter, hvor 60D er andet end beskedent bedre.
    http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Canon_EOS_60D

Fx har vi en datter på knap 2 år, som vi også gerne vil tage billeder af, hvor 700D har billedstabilisator i videokameraet. Endvidere læser jeg det som om, at 700D har dobbelt så høj ISO.

60D har en lukketid på 1/8000 mod 700D's 1/4000, har lidt mindre støj ved høj ISO og bedre i dårligt vejr (men har dog ikke planer om at gå ud regnvejr)

Men hvad er det jeg overser - jeg indrømmer jo gerne, at jeg er nybegynder, så kan jo se efter de forkerte ting.

700D inkl. 18-135 m.m. kan jeg finde til 6.500 kr. og 60D inkl. 18-55 m.m. kan finde til 6.000 kr.

Men vil I stadig vælge 60D over 700D?

Endnu engang tak for hjælpen

Svar til: Canon 60D, Sony a 77 eller ?

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...