Sofie MSofie MBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2014-12-7

Sofie M Tilmeldt: nov 2014
Emner: 2
Svar: 6

M eller P?

Hej igen.
Jeg kan simpelthen ikke forstå det her:

Jeg vil rigtig gerne lære at bruge "M" men det vil ikke rigtigt fungere for mig. Så når jeg sætter den over på "P" så virker det for mig nogen lunde.
Fx: hvis jeg prøver at tage et billede i "M" så bliver billedet mørkt og man kan ikke se stjernerne.
Men ligeså snart jeg sætter den på "p" så bliver billede lyst så jeg kan se himlen og stjernerne!

Jeg har prøvet at installere på mange forskellige måder med min ISO, lukketid og blænde!

Nogen der ved hvad jeg kan gøre?

Gå til sidste svar »

Svar til: M eller P?

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    Fotoalbum: 1
    4 år siden

Når du arbejder i M, så prøve som udgangspumkt at stille din ISO på 800, din lukketid på 30 sekunder (ikke1/30) og din blænde på det laveste tal som er muligt. Hvis det er et standart 18-55mm objektiv som mange kamera bliver leveret med er den mindste blænde f/3,5 ved 18mm. Den længste åbningstid kameraet selv kan administrere er 30 sekunder, men du kan sagtens få længere åbningstid, men det kræver bare en eller anden form for fjernbetjening. Du skal slf. ha kameraet på et stativ, med den lange lukketid. Bliver billedet stadig for mørkt, så skal du skrue op for ISO'en, eller få fat i en fjernbetjening så du kan få en længere åbningstid.
    Har lige hængt et billede ved. De indstillinger ejg brugte var: ISO 6400, 15 sekunders lukketid, 11mm, og blænde 2.8. Taget med et Canon EOS 550D. Har self. arbejdet med det bagefter på computeren, men det kan lade sig gøre

• Simon B Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 4
    Svar: 97
    Fotoserier: 2
    Videoer: 1
    4 år siden

Hej Sophie,

Et billede er egentlig bare lys, der rammer dit kamera. Hvis du vil tage billeder om natten, så skal du have så meget lys som muligt til at dit kamera.

Du har 3 ting der påvirker hvor meget lys der kommer ind i kameraet. Jeg har prøvet at forklare det lidt simpelt nedenunder:

--- 1. Blænde-åbning (hedder f2, f5, f11 osv) ---

Blænde er "hullet" i dit objektiv der sidder foran kameraet.
    f2.0 er stor åbning = meget lys
    f5 og f8 er mindre åbning = mindre lys

--- 2. Lukkertid (hedder 1/250, 1/160, 5s, 30s ) ---

Lukkertiden er den tid du åbner for lyset ind i dit kamera
    Jo længere tid du har åbent, jo mere lys kan kameraet "suge" til sig

1/250 er en ret kort lukkertid = mindre lys
    30 sekunder er en lang lukkertid = meget lys

Bemærk, at jo længere lukkertid du bruger, jo tydligere vil du se rystelser og små bevægelser i kameraet. Hvis du har kameraet åbent i 30 sekunder, så er det vigtigt at have det på et stativ.

--- 3. ISO (hedder fx. ISO 200, ISO 800, ISO 1600 osv) ---

ISO er lysfølsomheden i dit kamera

ISO 200 er ikke særlig lysfølsom, men giver et flottere billede
    ISO 1600 er meget lysfølsom, men giver et mere grumset billede

Hvis du gerne vil arbejde med M i dit kamera, så betyder det, at du skal styre både lukkertid, blænde og ISO selv.

Prøv det her:

Sæt dit kamera på et stativ
    Sæt blænde på det mindste tal du har, fx. f3 eller f4
    Sæt ISO til 1600

Og prøv så at tage et billede med lukkertid på 5 sekunder, 10 sekunder og 15 sekunder

Prøv at se forskellen i de 3 billeder ved forskellige lukkertider. Det burde være tydeligt hvordan kameraet får mere lys, jo længere tid du åbner. ISO og blænde kan du altid lege med senere.

• Sofie M Tilmeldt: nov 2014
    4 år siden

Kan man stille den til bare 30? Altså som du siger ikke 1/30 men 30sek.?
    Kan min det? Nikon D5100 - 18-55mm

For når jeg satte den over på "M" Blev mit billede helt sort? Jeg prøvede som sagt med forskellige instillinger! Men det ville ikke virke.. Jeg takker for jeres råd og tager dem til mig. Jeg vender lige tilbage næste gang jeg får chancen for at få taget et nattebillede.

Igen mange tak for jeres hjælp

4 år siden

Det burde man kunne når du er i M. Den hutigste lukketid er 1/4000 sek. og den langsomste er 30 sek. Når du stiller på lukketiden, skal du skrue til tallet ikke ændre sig mere, og hvis du ender på 1/4000 så skal du skrue den anden vej.
    Sådan umiddelbart virker du lidt uerfaren med dit kamera, og derfor vil jeg anbefale at du starter med nogle lidt nemmere omstændigheder at tage billeder under. Så du kan blive mere dus med dit kamera, og lære dine indstillinger at kende, og hvad de gør ved dit billede.
    Kan varmt anbefale disse guids, der er grundlæggende om alle indstillinger, og hvordan de arbejder sammen, og påvirker dit billede. Jeg startede med at læse de fleste af dem, og det gav mig et super grundlag for at lære at bruge mit kamera fuldt ud. http://www.fotostart.dk/index.php?p=300

• Sofie M Tilmeldt: nov 2014
    4 år siden

Jeg kan sagtens finde ud af mit kamera.
    Har kigget på dit råd nu og det virker for mig.
    Jeg skal bare have god tid til det så skal det nok gå.

Jeg kan lægge mit rasultat ind når jeg kommer hjem fra en tur på fredag hvis jeg lige når at redigere det også!

Men mange tak igen ??

4 år siden

Lau, hvor er billedet taget?

4 år siden

Det er taget lidt unden for Gl. Rye, Simon

4 år siden

ah, ok ... jeg troede faktisk man skulle meget længere væk fra byer, hvis man ville fange mælkevejen... men det virker da glimrende... jeg troede man skulle længere ud i ødemarken

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    4 år siden

Ellers er det her et super godt kort, Simon http://darksitefinder.com/maps/europe.html

4 år siden

uh, mange tak sjums - jeg kigger på den!

4 år siden

virker ikke i safari på en mac kan jeg afsløre - Chrome er bedre!

4 år siden

der er jo ingen mørke steder i det her land - det er måske en anelse unuanceret, det kort... der er mere mørkt inde i Odder by - end på en pløjemark mellem Solbjerg og Maarslet

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoserier: 3
    4 år siden

Det er jo udregnet data ud fra diverse parametre, så tror ikke du kan få det meget mere nuanceret end det, Simon

Det mørkeste sted er Anholt, men så er du også langt ude i ingenting!

Svar til: M eller P?

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...