»Lady Blacksheep«»Lady Blacksheep«Bruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-3-15

»Lady Blacksheep« Tilmeldt: jan 2013
Emner: 5
Svar: 33
Fotoserier: 7
Fotoalbum: 2
Videoer: 1

Nyt kamera -pris?

Jeg tænker lidt på at skulle ud og købe mig et godt spejlreflekskamera, da jeg lige nu er afhængig af at låne min søsters når jeg skal tage billeder. Men jeg ved ikke lige hvor meget jeg skal sætte af til det. Er studerende så skal spare op først. Måske i kan hjælpe?

Det jeg skal bruge det til er hovedsageligt action billeder. Udendørs og af dyr i høj fart og ikke altid under de bedste lysforhold.
Jeg tager også lidt portrætter og close up. Ville gerne kunne tage stemningsbilleder i solop/nedgang men det kamera jeg bruger nu duer ikke til det og det er bestemt heller ikke et krav.
Der er ikke noget bestemt mærke jeg foretrækker men det behøver ikke at være alt for kompliceret at bruge.

Hvad tror i jeg skal lægge til side til kamera og de første objektiver? Og har i evt. et bestemt kamera i kan anbefale til det?

Mvh Julie

Gå til sidste svar »

Svar til: Nyt kamera -pris?

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    7 år siden

HVor meget skal det fylde, hvis det skal kunne lidt, men ikke fylde for meget så er nikons 1 serie et bud eller NEX7 (mener det er sony der laver dem) også et godt bud, kan ikke huske hvad Canons hedder.

HVis du leder efter spejl, skal det så være brugt (så får du mere) eller nyt.

Brugt kunne et D7000 / Canon 6D (mener jeg den hedder, er nikon mand, så kan kun give kvalificeret bud der) være et bud med en Sigma 70-200 f2,8 samt et Tamron 17-50 f2,8, brugt vil det nok ryge op i noget nær en 8000 måske lidt mere, men det koster hvis du skal have noget der kan lidt, og som er hurtig nok til sports billeder.
    Hvis det skal være nyt skal du længere op i pris, formegentlig det dobbelte.

Jeg ved der er andre alternativer, sikkert også billigere, men lige i fotoverdenen følger pris og kvalitet ad. Og du vil hurtig blive træt af dit udstyr hvis du køber for billigt og du har planer om at ville noget med dit foto.

• Ida K Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 4
    Svar: 13
    Fotoserier: 1
    7 år siden

Jeg er super glad for mit Nikon D3100, hvilket er mit første DSLR
    Jeg købte det til 2999,- i Bilka inkl. standard objektiv, dvs. 18-55mm. Det er jeg super glad for, men er ved at spare sammen til noget med mere zoom. Jeg fotografere mest dyr, specielt heste, så derfor ville det være skønt med lidt zoom!
    Hvis jeg tænker tilbage, skulle jeg nok have valgt en 18-105mm linse fra starten. Den kan man nemlig få til en overkommelig pris

• »Lady Blacksheep« Tilmeldt: jan 2013
    7 år siden

Ja det er selvfølgelig et spejlrefleks jeg leder efter og størrelsen er ligegyldig.
    Det er kun til hobbybrug, jeg regner ikke med at skulle være professionel. Men det er en hobby jeg går meget op i , så selvfølgelig skal udstyret være iorden.
    Jeg kan dog nok ikke lige pt. spare mere end 10.000 op.

Tak for svar begge to

7 år siden

Okay men objektiverne er mindst ligeså vigtige som kameraet, så jeg synes i hvert fald du skal købe et godt et fra starten

• Mathias V Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 83
    7 år siden

Jeg startede med et 450D, men nu ville jeg helt klart anbefale et Nikon, da generelt er objektiver billigere en Canons. Så et D3200 med et 50mm ville være perfekt til portræt

Men hvilket kamera har din søster? Da i kan bruge hinandens objektiver, så den ene køber et vidvinklet og den anden køber et makro f.eks.

7 år siden

Et nikon d7100 eller en d5200 er nogle rigtig fornuftige entry level kameraer, og køb nogle gode objektiver da de betyder ligeså meget og måske endda mere. Hvis du ikke har råd til nikons egne dyre så kik på en tamron 17-50 f2,8 og eller en sigma 70-200 f2,8 så er du rigtig godt kørende.

7 år siden

Altså hvis du skal bruge det til action billedere, ville de 2.000,- kroner mere for at få et D5200 fremfor D3200, den har et mere avanceret fokussystem, om det er hurtigere ved jeg dog ikke

7 år siden

Tak for de mange gode råd

Min søsters er et Olympus der sammen med to objektiver og taske kostede 4,500 kr, til de penge synes jeg nu det er ganske udemærket. Men billedekvaliteten variere meget, og især lys forholdende spiller meget ind, hvilket betyder at jeg faktisk slet ikke kan tage billeder indenfor eller tage aktionbilleder når det er gråvejr. Hvilket jo er ret upraktisk når man nu engang bor i Danmark..

Jeg tror nu heller ikke hun har planer om at købe ekstra objektiver. Hun går slet ikke så meget op i det som jeg gør. Pt bruger jeg faktisk også hendes kamera meget mere end hun selv gør.

7 år siden

Ja okay, et 4/3 sensor er ikke ligefrem den bedste hvad der angår isohåntering
    Men sådan et OMD EM-5 skulle være ret lækkert, og utrolig billige objektiver!

Når men jeg vil tro du vil blive mere tilfreds med et crop-hus fra Canon eller Nikon. Billedelkvaliteten burde være ens, det handler mere omkring features og hvilket du synes bedst om at betjene og ergonomien

7 år siden

Ok, det må jeg ud og kigge nærmere på selv så

7 år siden

Det tror jeg også, og husk.. Lad være med at høre efter hvad ekspedienterne siger For det meste vil de bare sælge hvad der giver dem bedst

7 år siden

Hvis du har guldet ville jeg gå efter en d7100 med en tamron 17-50 2,8 og en sigma 70-200 2,8 så har du til nær og fjern og begge objektiver arbejder ret hurtig i AF

7 år siden

Enig med Lennard på nær Sigma'et, alle dem jeg har prøvet har været alt for soft, og af de anmeldelser jeg har set af 70-200 2.8, siger de fleste at Sigmaet er ret soft især ved lave blænder. Jeg ville nok vælge de nye 70-200 2.8 fra Tamron istedet

7 år siden

Tamrons 70-200 er også et konge glas uden tvivl. Men har kun set reviews på den så kan ikke udtale mig her.
    Min Sigma jeg havde var knivskarp fra 3,5 og op, en lille smule blød ved 2,8 men ikke noget der var bekymrende.

Man kunne også gå efter et ældre Nikon 80-200 AF-s (har sådan en nu) den tager skarpe billeder fra 2,8 og op til 16

7 år siden

Jeg fornemmer at jeg får brug for en ordbog hvis jeg skal kunne følge med herinde. Jeg har altså slet ikke så meget forstand på alt det tekniske der.

7 år siden

Nu hvor vi er inde på noget om objektiver, så tænkte jeg på, er der nogle af jer som har erfaring med Tamron 18-270mm pzd?
    Det har jeg nemlig kraftig overvejet at købe

7 år siden

Du kan bare spørger ind til hvilke termer du ikke forstår, det er lidt svært i starten men man lærer det ret hurtigt hvis man bare læser en masse om det, eller tager på et grund kursus

Det vigtigste for dig nu, inden du skal købe et nyt kamera og objektivet, er nok mest blænde og hvilken monteringsring diverse objektivet har

7 år siden

Til dig ida K: kender ikke objektivet, men generelt er tamron kendt for at være sindsyg skarpe og meget kontrastrige
    Dog er de gamle modeller også kendt for at have langsomt fokus og larmende billedestabilisator. Så hver sikker på det er den nyeste model du køber, de plejer gerne at hede VC II eller USD(er lidt i tvivl med den sidste)

7 år siden

Mathias: super, mange tak! Så vidt jeg har forstået, er pzd noget som reducerer støjen fra billedstabilisatoren

7 år siden

Mhm, uden jeg skal være ekspert, mener jeg at tamron kalder deres billedestabilisator for VC (vibration controller, eller sådan nogen)
    Hvor PZD er deres nye fokusmotor

Svar til: Nyt kamera -pris?

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...