LauLauBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-4-16

Lau Tilmeldt: feb 2013
Emner: 10
Svar: 165
Fotoserier: 20
Fotoalbum: 1

Guide til køb af nyt kamera (DSLR)!!!

Nu er det er tilbagevendene emne her i forumet. Jeg er ny, hvilket kamera skal jeg købe af kamera. Eller jeg skal opgradere mit kamera, hvad vil i anbefale.

TIl nybegynderen:

Det kan være rigtig svært at finde det rette kamera, til at starte med inden for spejlrefleks kameraer. Alle kameraer tager gode billeder, det vigtigste er at lære at bruge og indstille kameraet.

Der er mange der sidder og kigger specifikationer, og samligner med andre kameraer. Det kan også være meget fint, men man ender bare tit mere forvirret end da man startede, eller med tanken at det her kommer til at koste en bondegård, hvis man skal ha et kamera der kan det hele.
Råd nr. 1: Lad være med at brug alt for mange penge på dit første kamera hus, og køb evt. et brugt. Du kommer sikkert til at skifte det ud inden for 2 år alligevel. (Ikke fordi det er dårligt, men fordi du har fundet ud af hvad du savner/mangler) Vil også tilføje at man bliver mere kreativ, ved at have nogle begrænsninger til at starte med. Man køber heller ikke en Ferrari, som sin første bil.

Råd nr. 2: Det her er i nok stødt på før. Hvis du står med en masse penge der er ved at brænde hul i lommen, så brug dem hellere op gode objektiver, i stedet for et dyrt kamera hus. Men pas på, for har man først prøvet at have et godt objektiv på sit kamera, bliver man afhængig.

Råd nr. 3: Efter du har købt dit første DSLR kamera, er det kun muligt at tage for få billeder. Hvis man tror det første billede blev godt, så tag lige 10 mere for at være sikker, ja 20 for den sags skyld, men det skal i nok finde ud af.

Til dem der vil opgradere deres kamera:

De fleste i denne kategori, ved godt hvad de vil ha, og i hvilket kamera de kan få det. Der er dog stadig et par råd jeg vil give til dem der ikke er helt sikker på hvad opgraderingen skal være.

Råd nr. 1: Når du opgradere, så opgrader!! Hvis du skifter mærke, så skal du op i serierne, og ikke bare skifte et begynder kamera ud med et andet mærkes begynder kamera, eller et nyere begynder kamera i samme modelserie. Det er i mine øjen, spild af penge.

Råd nr. 2: Find ud af hvad du forventer, at få ud af at opgradere. Evt. skriv en list med for og imod, det kamera du allerede har. For som udgangs punkt, får et bedre kamera dig ikke til at tage bedre billeder i sig selv. Du skal føle at du er ved at "vokse" ud af det kamera du har, før der er nogen point i at opgradere.

De grunde jeg kan se til at opgradere:

1: Bedre ISO behandling, og større ISO område. For at kunne skrue op for lukkehastigheden ved lav lys. Som ved indendørs sport, plus dyre og fulge foto.

2: Bedre og hurtigere autofokus, flere fokus punkter.

3: Skifte til fullframe, for at få mere ud af de gode objektiver man har. Bedre farve gengivelse, større dynamisk spændvide.

Der kan sikkert tilføjes mange flere punkter, til dette indlæg, men det er hvad jeg lige kan hive ud af ærmet på stående fod.
Ret mig endelig, hvis der er noget jeg har rodet rundt i, eller hvis du bare er uenig i hvad jeg skriver.
Håber det kan hjælpe nogen

Gå til sidste svar »

Svar til: Guide til køb af nyt kamera (DSLR)!!!

• Hønen Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 9
    Svar: 124
    Fotoserier: 2
    6 år siden

Ja tak! Så kan man lige smide et link til denne i stedet for at gentage det hele. Jeg er meget enig i det du har skrevet.

Jeg vil så lige tilføje et punkt der hedder "Ergonomi": Kameraet skal ligge godt i din hånd. Ellers får du det ikke brugt lige så meget. For at sammenligne: Du kan godt bruge en god sav med et dårligt håndtag som ikke passer til din hånd, men skal du save 1000 pinde over, så bliver du meget hurtigt træt af det dårlige håndtag.

Og så lige en ekstra til den nye bruger: Overvej en ekstra gang, hvorfor vil du have DSLR? "Fordi det tager vildt flotte billeder", ja, men hvis du alligevel altid har det stående på Auto, så er det et meget dyrt, stort og klodset alternativ i forhold til de digitale systemkameraer med udskifteligt objektiv (eller andre digitalkameraer).

Og sidst men ikke mindst: Godt initiativ med denne tråd!

• Rune H Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 33
    Fotoserier: 1
    6 år siden

God guide. Og kan rigtig gode lide du kommer ind på at de skal overveje at købe bedre glas, end et nyt hus. Det er ikke altid huset er vejen frem. Så rigtig godt du nævner det.

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    5 år siden

Vil lige gøre opmærksom på denne tråd, da der har været en bølge af "hvilket kamera skal jeg købe" spørgsmål.

• Lars D Tilmeldt: jun 2013
    Emne: 1
    Svar: 75
    Fotoserier: 3
    Fotoalbum: 2
    5 år siden

Det er et super indlæg og meget "brugervenligt". Jeg synes alle punkterne er meget centrale, og meget rammende for hvad man er ude for når der skal handles stort ind!

Svar til: Guide til køb af nyt kamera (DSLR)!!!

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...