Lykke HLykke HBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-6-21

Lykke H Tilmeldt: jan 2013
Emner: 8
Svar: 30
Fotoserier: 3
Fotoalbum: 2

Canon EOS 1100D - Skod cam?

Sidste vinter købte vi et Canon EOS 1100D, med det's oprindelige 18-55 objektiv.
Jeg fandt hurtigt ud af, at kvaliteten var skod, hver gang jeg ville tage actionbilleder. Jeg tænkte at det var objektivet der skulle skiftes, men nu tænker jeg mere at det er kamerahuset.

Min veninde, som er langt dygtigere end jeg, hvad angår fotografering, har prøvet det med sit eget objektiv, og det gør desværre ikke den store forskel fra mine til hendes.

Her er lidt eksempler på billede af heste i bevægelse.

Billede taget af mig, med mit 18-55 objektiv:

Gå til sidste svar »

Svar til: Canon EOS 1100D - Skod cam?

• Lykke H Tilmeldt: jan 2013
    6 år siden

Billede taget af min veninde med mit kamera og hendes Sigma 70-300 F4,5-5,6 objektiv:

6 år siden

Billede taget af min veninde med hendes Canon EOS 400D og hendes Sigma 70-300 F4,5-5,6 objektiv (sidste billede):

6 år siden

Jeg ved ikke om det er Canon EOS 1100D der generelt er dårligt, eller om det bare er mit der er noget i vejen med? I hver fald, så har jeg taget bedre billeder med mit gamle almindelige digicam (ikke spejlrefleks).

Det eneste tidspunkt jeg får rimelige billeder, er når det er portrætbilleder, og jeg er tæt på - Ellers bliver det som bevægelsesbillederne.

6 år siden

Kvaliteten. Købte kameraet for at kunne tage nogle gode actionbilleder, og når alt kommer til alt så er kvaliteten enormt ringe.

• ***Rene*** Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 113
    Fotoserier: 5
    6 år siden

Tror nu ikke det er et skod kamera, kender da flere der er rigtig glade for det og som tager skarpe billeder med det.

I 99% af tilfældene er det personen bag der laver fejlene, således billederne ikke bliver skarpe.

Kan ikke umiddelbart se den helt store forskel på dit og så din venindes billeder i tråden her ?

Men hvilke indstillinger bruger du, når du fotografere ?

6 år siden

***Rene***
    Det er derfor jeg tænker om det er mit kamera der er noget i vejen med?

Jeg sammenlignede netop mine og min venindes billeder af den grund. Har taget 3 af de bedste, og jeg synes bestemt der er en markant forskel fra de to første billeder til det sidste (har du forstørret dem?).

Indstillingerne er forskellige alt efter belysning, men det er også derfor jeg ønskede at vise to fra min veninde, da hun har en bedre teknik end mig, og jeg synes virkelig der er stor forskel på de to sidste billeder, som begge er taget af min veninde, og med samme objektiv.

6 år siden

På billede 3 kan man se pelsen på begge heste - På billede 2 er det tværet ud. Man kan måske lige ane det på føllet (når de forstøres vel at mærke).
    Prøv at klik billederne store, og så gå fra billede 2 til billede 3.

6 år siden

80SIX
    Nu skal jeg ikke gøre mig ekspert, for det er jeg bestemt ikke, men at skyggen falder anderledes og at billedet får mere kontrast, gør da ikke selve kvaliteten bedre som sådan? Jeg snakker kvalitet, ikke motiv.
    Jo, billedet ser klart bedre ud med kontrast, men jeg har allerede givet billedet kontrast (tydeligvis ikke nok), men det burde også sige lidt om hvor dårlig kvaliteten er fra start.

Dét jeg kigger mest på er de små detaljer, som hårene, både på krop og i manen.

Synes mine billeder svarer meget til de billeder jeg tog med mit gamle Pentax digicam (til halvdelen af hvad jeg gav for mit spejlrefleks), og sidder desværre lidt med følelsen - Hvad var pointen så i at købe et nyt?

• Mathias V Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 83
    6 år siden

Det er den samme sensor der sidder i kameraet, umiddelbart ser dine billeder fine ud, det er bare lidt tamme og mangler lidt justering. Hvis du ikke redigere og skyder i Raw-filer, så kan du indstille dit kamera til at skrue mere op for kontrast, skarphed og farvemætning

6 år siden

Mathias V
    Jeg redigerer godt nok mine billeder, men bruger ikke Raw.
    Vidste ikke at man kunne indstille kameraet til dette. Det må jeg prøve at lege lidt med.

80SIX
    Jeg bruger kun Auto i stalden om aftenen, da det er det eneste tidspunkt jeg kan få den til at fokusere. Ellers bruger jeg de manuelle. Tak for råd.

• ***Rene*** Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 113
    Fotoserier: 5
    6 år siden

Der er kun et program der er manuelt og det er programmet M

Grunden til jeg efterspørger indstillinger er jo er bla. lukketiden har en hel del at sige ved action billeder, ligesom ens fokus metode har.

Stort set alle mine billeder får en hurtigt gennemgang , hvor der stilles lidt på lys,kontrast, hvidbalancen osv.

Når du skyder jpg´s så har canon nogen style´s , der bliver tilført forskelligt til billedet , alt efter hvilken style du har kameraet på.

Hvis du synes du i jpg har flade billeder, så bliver du nok overrasket hvis du går over og skyder raw, der oplever en del nemlig at billederne bliver mere "flade" , fordi style´s bla. er pillet fra og du får det "rå" billede i en raw fil

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 6
    Svar: 296
    Fotoalbum: 1
    Videoer: 1
    6 år siden

Har du selv redigeret de tre første billeder?

Jeg vil umiddelbart sige der er redigeret en del sharpening på det tredje.. Kan det passe?

• Lvh-foto Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 14
    Svar: 266
    Fotoserier: 25
    Fotoalbum: 3
    6 år siden

Nu har jeg ikke lige læst de sidste kommentarer...
    Jeg arbejder i en fotobutik og vi sælger ualmendeligt mange 1100D og jeg tror måske vi havde fået nogle klagere på det, hvis det skod kamera...
    Ud fra det du skriver lyder det for mig som om du måske godt kunne bruge noget mere erfaringe inden du klager over kameraet.
    Og det med at du har givet det kontrast og det med kvalitet og bla bla bla, du skal jo lærer at indstille kameraet så du får billederne som du gerne vil have dem. Kvaliteten fejler skam intet

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    6 år siden

Ja smut ud og skyd en masse knaster af på det dyreste og bedste kamera. Du vil være en sælgers drøm. Det billede du siger at du ikke kan se pels på, med dit eget kamera, er bare lidt overeksponeret. Så brænder du detaljerne ud. Tag at sæt dig bedre ind i alle indstillingerne, og lær at bruge det udstyr du har. Det fejler ikke noget.

• Stefan H Tilmeldt: jan 2013
    Emne: 1
    Svar: 4
    6 år siden

Det skyldes 99% af gangene manglede erfaring med kameraet.

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    6 år siden

Prøv at stikke mig den, sammen med et 24-70 f2,8L så skal du se fine billeder.
    Du kan også bare prøve et så simpelt glas som 50mm f1,8 så vil du se en ændring. 18-55 er ikke et high end glas, hvilket også siger sig selv når man ser prisen, sammenlignet med bla L glas. Dermed ikke sagt at det er dårligt, men i fotoverdenen får man hvad man betaler for.
    Så hvis jeg var dig, ville jeg investere i den 50mm f1,8 (den kan også bruges på senere canon kameraer hvis du vælger at udskifte) det er et rigtig godt glas til billige penge.

• Lvh-foto Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 14
    Svar: 266
    Fotoserier: 25
    6 år siden

Både Canon og Nikon har faktisk tilstået at den eneste grund til de sender et 18-55 eller 18-105 med er for at folk skulle kunne tage nogle få billeder når de fx får den i julegave og gerne vil have nogle billeder derfra

• P.M. Tilmeldt: jan 2013
    Svar: 296
    6 år siden

Indtil for nyligt hvor jeg tog to billeder til at sammenligne med, med hiv. mit 18-55 kit objektiv og 50 F/1.8 havde jeg aldrig gættet på forskellen var SÅ stor!

Det er faktisk helt vildt meget forskel :O

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    6 år siden

Canons 18-55mm IS II er ikke uskarp. Med de rigtige indstillinger kan du få gode billeder ud af den. Prøv F/8 og så 1/3 eller 2/3 -EV når du skyder i høj solskin, så er jeg ret sikker på du få skarpe billeder.

• Lars D Tilmeldt: jun 2013
    Emne: 1
    Svar: 75
    6 år siden

Jeg syntes heller ikke billederne er så vidt forskellige, men indstillingerne ser ud til at være forskellige. Der ser ud til at være lidt bevægelsesløring hvilket betyder for lav lukketid. Prøv istedet at sætte ISO'en lidt op og måske endda sætte f nummeret op til 7-9, så får du endnu skarpere billeder, med hurtigere lukkertid, jeg tror du vil kunne se en tydelig forskel

• Simone H Tilmeldt: dec 2012
    Svar: 77
    6 år siden

Jeg har 0 problem med mit

nok ikke bedste eksempel men finder lige et mere

til info stod det ned i lår fede stråler

6 år siden

Her er et bedre

godt nok ikke samme objektiv men et af samme kvalitet dog med 50-200

og det første billede er heller ikke med 18-55mm men 20-78mm

6 år siden

tænk kun på hesten og ikke springet til højre solen dukkede frem midt i hendes rundeså kunne ikke nå at ændre lukketiden :/

• Ida F Tilmeldt: jun 2013
    Svar: 1
    Fotoserier: 6
    6 år siden

Jeg bruger det samme kamera, og jeg synes bestemt at det er et godt kamera. Jeg skal bare lære at bruge det ordentligt Men generelt synes jeg da at det er super godt, men jeg er jo heller ikke ekspert

Svar til: Canon EOS 1100D - Skod cam?

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...