Elisabeth KElisabeth KBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-7-20

Elisabeth K Tilmeldt: jun 2013
Emne: 1
Svar: 2

Skyde i raw format, Nikon

Hejsa.
Jeg er temmelig ny indenfor fotografering, og jeg prøver mig frem med forskellige indstillinger og lærer noget hver gang, jeg har kameraet i hånden. Jeg har et Nikon D3200, og det fungerer helt fint for mig. Nu er jeg dog nået dertil, hvor jeg gerne vil eksperimentere med at skyde i raw, men jeg ved ikke, hvordan man ændrer det på kameraet. Har dog forsøgt mig lidt frem, og tror jeg har fundet ud af, hvor man ændrer det, men kameraet vil dog ikke som jeg vil...
Jeg trykker på Menu, går ned til retoucheringsmenu og går ned til NEF-behandling (RAW). Problemet er dog, at hele reoucheringsmenuen er grå, så jeg ikke kan ændre på noget derunder.
Er der nogen kloge mennesker herinde, som ved, hvad jeg gør galt?

Gå til sidste svar »

Svar til: Skyde i raw format, Nikon

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    Fotoalbum: 1
    6 år siden

RAW format er ment til at efterbehandle på computeren og ikke i kameraet. Så der er ingen grund til at lave indstillinger i kameraet. Uden at kende til Nikon, så vil jeg gætte på at det har noget med det at gøre

• Lennard A Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 2
    Svar: 167
    Fotoserier: 6
    6 år siden

NEF er til efterbehandling på din PC, dvs at alle NEF billeer skal en tur igennem din computers fotoprogram. Alle data bliver medtaget på et NEF billede, hvilket gør at hvis du ikke har indstillet din WB eller din eksponering har været lidt skidt, så kan du sagtens redde det i eks LR/PS-CS/Aperture eller lign.
    Jeg skyder eksempeltvis kun NEF da alle mine billeder ryger igennem maskinen, og jeg ikke bruger nogen lige fra kameraet. (Kun mit pocketcam får lov at skyde Jpeg, men skal det bruges til andet en snapshot, så skyder den RAW)
    Håber det hjalp, ellers spørg

• Elisabeth K Tilmeldt: jun 2013
    6 år siden

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår det, men at skyde i raw eller ej er altså ikke noget man kan ændre på kameraet? Eller har jeg forstået det forkert? Og hvordan ved jeg så hvad jeg skyder i nu, for det har jeg ingen ide om?

• Erik H Tilmeldt: jun 2013
    Svar: 29
    6 år siden

Når du tager i RAW er det som at tage på film i gamle dage. Dine billeder er ikke fremkaldt. Skyder du i jpeg fremkalder kameraet dem fra RAW til jpeg. Skyder du i RAW fremkalder du selv og kan fremkalde hvert billede individuelt. Der er ingen tab i et RAW billede det er der i et jpeg.

Jeg har stillet mit kammera til at tage i begge dele på samme tid. Så bruger jeg kun RAW for de billeder jeg vil beholde og jpeg for hurtigt at kunne se dem igennem på pc.

Indstilling til RAW:
    Press [info]. Press [info] again. Toggle up to "Image." Press [OK]. Toggle to RAW+FINE. (Instead of RAW, it might say NEF, which means RAW on a Nikon.) Press [OK]. Press [info].

• Elisabeth K Tilmeldt: jun 2013
    6 år siden

Mange tak, Erik H Det hjalp og nu har jeg fundet ud af det!

Svar til: Skyde i raw format, Nikon

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...