Lars DLars DBruger på foto - danmarks største fotogalleri
Dato: 2013-9-16

Lars D Tilmeldt: jun 2013
Emne: 1
Svar: 75
Fotoserier: 3
Fotoalbum: 2

Mange om buddet øger konkurrencen

For at få en lidt mere saglig og billedlig diskussion op til alles gavn vil jeg gerne starte dette diskussionsemne op: "Mange om buddet øger konkurrencen".

Det er ikke for at komme med et surt opstød, men blot for at høre andres mening om, hvorfor man lægger sine "pletskud" op på dette fora.

Je har de sidste mange dage oplevet at der er abnormt mange hesteserier der bliver lagt op, hermed ikke sagt at hestefotografi ikke er en del af fotografiets verden, men når der bliver lagt så mange billeder af heste op bliver fotografiets konkurrence øget.

Derfor er mit standpunkt i forhold til dette forum at når man ser der er så mange serier af samme objekt, så bliver der også større konkurrence om at få stemt sin serie ind. Desværre syntes jeg så også at heste fotografiet ofte bliver mere en affektionsværdi end billeder man skal vise på et foto forum.

Jeg syntes man skal begrænse sine pletskud i serierne, og samtidig kigge lidt på, hvad konkurrence er der på siden, fordi umiddelbart er der meget at lære blot ved de ting der allerede er stemt ind. Kig generelt på komposition, lys, farver, kontraster og alle de fototekniske detaljer og spørg så dig selv: Kan mine billeder tilføre et fotoforum noget nyt?

Hermed ikke sagt alle skal have professionelt udstyr og en professionel tilgang til fotografiet, fordi som jeg hører det er det ikke det folk ønsker herinde. Så hvis man gerne vil have oprigtig kritik på sine billeder, bliver man også nød til at begrænse sine billeder til de allerbedste, så kritikken er målrettet og brugbar efterfølgende. Hermed sagt at det er svært at give kritik på 10 dårlige billeder.

Dette er ikke et surt opstød, men en tråd til eftertanke når man uploader en serie. Jeg tog heste som et eksempel, men problematikken ses generelt herinde.

//ditlevart.dk

Gå til sidste svar »

Svar til: Mange om buddet øger konkurrencen

• Lars D Tilmeldt: jun 2013
    5 år siden

Jeg syntes bare det er så generel en ting på dette foto forum, og jeg tror ikke at særlig mange er klar over affektionsværdi intet har at sige for andre fotoentuisaster. Derfor skrev jeg det! Men det er jo altid skønt når folk er enige!

• »Lady Blacksheep« Tilmeldt: jan 2013
    Emner: 5
    Svar: 33
    Fotoserier: 7
    Videoer: 1
    5 år siden

Enig med TS.
    Nu er det jo sådan at dette forum er fuldkommen nyt, så det er op til os brugere at skabe det. Derfor synes jeg at det er vigtig, hvis det skal blive et godt og brugbart foto-forum at vi ikke giver plads til billeder der burde have været slettet. Dog synes jeg vi skal passe på med ikke at blive for kritiske og udstemme alle serier der ikke lige falder i vores smag. Hvis man kan se at der er en, der virkelig har gjort sig umage med sin serie, så synes jeg at vi skal give plads til den selvom resultat måske ikke lige lever op til professionelle krav. Og sørg for også at tjekke opretterens alder og vurdere derudfra.
    Husk på der er mange der er her for at lære, og de ligger måske netop serien ind for at få hjælp til hvad de kan gøre bedre, så de engang kan blive rigtige professionelle

Og jeg synes så også det er vigtigt at vi begrunder når vi afviser. Ellers har brugerne jo ikke en chance for at lære sitet at kende og forbedre sig.

5 år siden

»Lady Blacksheep«

Jeg er helt enig i at, hvis man har gjort sig rigtig umage, så skal det stemmes ind. Men jeg syntes at der er mange fotoserier herinde af rigtig høj kvalitet, hvor man kan lære ekstremt meget, hvis man ellers kender til sin fotografiske tekniske kunnen. Jeg siger ikke alle skal være af den kaliber, men som det mindste må et billede gerne være i fokus - hvis et billede ikke er i fokus er det sjusk!

Nogle gange fornemmer jeg bare herinde at fotografiet er bedøvende ligegodt, fordi folk vil bare vise alt muligt frem, som de går og laver. Måske man skulle finde sig et andet galleri eller forum at sidde på, der også laver de ting, istedet for at vise det på et foto forum, hvor det er fotos der er det vigtige element.

syntes du ikke det?

5 år siden

Billederne skal vises for billedernes skyld. Ikke for alt muligt andet. Et godt eksempel er noget jeg så for et par måneder siden, en fyr havde taget 10 billeder af sin cykel der stod op af en hæk. Billederne var skarpe omend kedelige. I teksten skrev han så at han bare lige ville vise sin cykel frem.
    Her afviste jeg. Det er nemlig ikke det der er meningen med dette forum.
    Jeg har selv en billedeserie med billeder af min egen hest, men jeg viser dem jo ikke for at i skal se mine fine hest, jeg viser dem frem fordi jeg selv synes det er nogle gode skud og gerne vil have gode råd til min fotografering og redigering.

Forresten, jeg lærer meget af bare at kigge på billeder og så prøve mig frem og se om jeg kan genskabe min egen version af andres billeder. Men jeg lærer mindst lige så meget af at se på halvdårlige billeder og læse andres kritik på dem

• Lau Tilmeldt: feb 2013
    Emner: 10
    Svar: 165
    Fotoserier: 20
    Fotoalbum: 1
    5 år siden

Da jeg oprettede en profil her inde, stor der på forsiden at dette forum var for "foto-entuiaster". Efter nogle lettere ophedet diskutioner, om hvad folk stemte billeder ind efter, og jeg ytrede mig at billeder der var absolut intetsigende, og på inge måde stod på linie med at være fotoentuiast, så blev det underlig nok fjernet. Jeg tror en stor grund til overvægten af heste/dyre billeder, er dels gennemsnits alderen, og så er det de andre fora, som Bazoom køre, og at de reklamere for nye fora blandt alle eksitsterende medlemmer.
    Jeg syntes også at den tone, og typer af indlæg der er her inde, ligger sig på linie med de andre Bazoom fora.
    Vil lige tilføje at der er nogle her inde, som tager super gode billeder, også af heste, de drukner desværre lidt i mængden. Da der er nogel der syntes at kvantitet er vigtigere end kvalitet. Jeg tror ikke at man kan ændre mentaliteten her inde, men man må bruge det man kan også så finde andre steder på nettet, som opfylder andre behov

• Jan  S Tilmeldt: jul 2013
    Svar: 25
    Fotoserier: 6
    Videoer: 2
    5 år siden

Lars D,
    Jeg kunne ikke have skrevet det bedre.
    Jeg gider simpelthen ikke se flere hestebilleder, og endnu mindre kommentere dem.
    Jeg er også helt enig i at få, men gode og afvekslende er bedre end masser af mere eller mindre ens fotos.
    Når det er sagt, synes jeg også vi skal være mere large overfor debutanter og yngre personer, der gerne vil ind.
    (Ikke at mine egne er for gode på trods af alderen).
    Derudover ville det være rart, hvis folk gad stemme og kommentere på hinandens billeder. Meget gerne kritisk, det er jo det, vi lærer noget af.

5 år siden

Photos By Lau: Du har nok ret i man ikke kan ændre på mentaliteten, jeg syntes desværre bare det går for meget op i alt muligt andet, frem for kunsten at fotografere.

Jan S: Det er dejligt at høre nogle deler min mening, nogle gange bliver jeg bare lidt frustreret, fordi der er jo masser af gode billeder herinde, der er bare overflod af dem der ikke har noget med et godt foto at gøre!

Selvfølgelig skal der være plads til debutanter, men de skal samtidig vise at de brænder for det, fordi ellers bliver det sådan en engangsforestilling at de er her, og jeg personligt gider ikke give god og konstruktiv kritik til en der egentlig allerede har mistet interessen!

• Rune H Tilmeldt: feb 2013
    Fotoserier: 1
    5 år siden

Det svinger bare ikke sammen med, at man bliver nød til at upload min. 5 billeder. Det er ikke altid en serie indeholder 5 billeder for mit vedkommen.. Og altså, kommer der slet ikke noget op.

5 år siden

Kan vi godt blive enige om at billeder taget med mobil ikke hører til herinde? Det er simpelthen for useriøst. Hvis man rigtig går op i at tage billeder så køber man da et kamera?

5 år siden

Det kan vi sagtens blive enige om, jeg syntes der er nogle få kriterier der skal til, hvis man gerne vil uploade. 1: det skal være i fokus 2: udbrændte eller underbelyste områder som er vigtigt for motivet er no go 3: et billede skal helst have et godt og interessant motiv.. Det er tre ting, og de burde ikke være så svære at opnå.

• Jan  S Tilmeldt: jul 2013
    Svar: 25
    Fotoserier: 6
    Videoer: 2
    5 år siden

Nemlig Lady Blachsheep og Lars D.

• NielsenPictures Tilmeldt: aug 2013
    Svar: 11
    5 år siden

Hestebilleder er slemt herinde ikke i forhold til unge fotografer på facebook
    - måske jeg sku ændre min alder selvom jeg ikke kan se pointen i hvor vidt det har en betydning

Svar til: Mange om buddet øger konkurrencen

bruger cookies til at huske dine indstillinger, målrette annoncer og til statistik.         Læs mere...